Що таке карданний вал? Говорячи простою мовою, карданний вал – це складова частина трансмісії багатьох автомобілів. Деталь передає енергію від коробки передач до редукторів моста. Винахід карданного валу датується багатьма століттями. Незважаючи на те, що механізм здається простим, фізика, що лежить в основі цього механізму, досить складна і цікава. У більшості статей читачів, що намагаються зрозуміти, як працює карданний вал, бомбардують складними поясненнями. У цій статті ми розберемо принцип роботи карданних валів, і пояснимо, коли потрібно балансувати карданний вал.

Что такое карданный вал
Карданний вал

Принцип роботи карданного валу

Карданний вал складається з декількох окремих частин:

  • центральний вал;
  • підшипник;
  • хрестовина;
  • подвійний шарнір:
  • шліц;
  • ущільнювачі;
  • кріплення.

Карданний вал, також відомий як шарнір Гука, використовується для передачі механічної енергії між двома валами від коробки передач до редуктора заднього моста.

Як працює карданний вал? Одна з основних деталей – це центральний вал, з вигляду нагадує сталеву трубу. Після нього йдуть хрестовини, виконані у формі хреста. Їх основна функція-стежити за тим, щоб всі деталі трансмісії працювали під певним кутом.

Подвійний шарнір складається з 3 основних частин, двох хомутів і хрестовини. Хомути з’єднані через хрест, як показано на малюнку. При такому розташуванні вихідний вал може повертатися на широкий діапазон кутів.

Вхідний і вихідний вали з’єднані по прямій. У цьому випадку рух дійсно просто. Вхідний вал поверне хрест, а хрест поверне вихідний вал. Вхідний, і вихідний вали обертатимуться з однаковою швидкістю.

Як видно, конструкція передачі карданного вала не складна. Часто, механізм кріпиться за допомогою шліцьового з’єднання до коробки передач.

как работает карданный вал

Класифікація карданних валів

Тепер давайте розглянемо класифікацію карданних валів.

За мети застосування цей елемент можна розділити на дві категорії:

  • Основна використовується як опора для ведучих коліс;
  • Допоміжні – використовуються для допоміжного обладнання, наприклад, для насосів;

За типом конструкції і розташуванню:

  • Закритий – коли карданний вал встановлюється всередині;
  • Відкритий – коли встановлений незалежно від інших елементів.

За кількістю опорою:

  • Дві опори – відсутня підшипник, встановлюється на вантажні автомобілі.
  • Три опори – вбудований один підшипник, який з’єднує два вала.
  • Чотири опори – містить кілька валів, з’єднаних двома підшипниками.

Як виготовляється кардан

Карданний вал виробляється з металу. Даний підхід дозволяє значно економити вагу автомобіля. На кінцях карданного валу встановлені спеціальні шарнірні елементи, що дозволяє йому повертатися на певний кут і успішно передавати механічну енергію редуктора заднього моста. Зовнішній підшипник служить своєрідним фіксатором пристрою в просторі під кареткою.

когда нужно балансировать карданный вал

Переваги і недоліки

Переваги включають:

  • Міцність і довговічність;
  • Можливість ремонту без труднощів.

До недоліків можна віднести:

  • Пристрій значно збільшує вагу автомобіля.
  • При виникненні несправностей комфорт водіння знижується через вібрації ударів.

Ознаки поломки карданного валу

Коли потрібно балансувати карданний вал? Як автомобілісту, вам варто звертати увагу на перелічені нижче ознаки. Якщо ви виявили щось з перерахованого, вкрай важливо зробити ремонт, правильно зібрати кардан і встановити його в автомобіль.

  1. Скрип і шум. Несмазанний контакт металу з металом між підшипниками і цапфою створює тертя і скрип. Найбільш помітно на більш низьких швидкостях.
  2. Стук. Люфт в з’єднанні призводить до того, що приводний вал при зачепленні починає стукати. Найбільш яскраво це проявляється при перемиканні між приводом і реверсом. Також клацання або ляскання.
  3. Вібрація. Достатній знос в кінцевому підсумку виведе приводний вал з рівноваги, викликаючи постійну тремтіння. Трансмісія, можливо, отримала ушкодження.
  4. Витік трансмісії. Це може бути симптомом іншої проблеми, але вібрація приводного вала, викликана незакріпленим з’єднанням, може пошкодити ущільнення на вашій трансмісії.
  5. Автомобіль не заводиться. Досить зрозуміло і легко помітити. Відмова вала перешкоджає функціонуванню приводного вала, тому автомобіль буде працювати на передачу, але не заведеться.

6. Деталь від’єдналася від коробки передач. Вал повністю вийшов з ладу і більше не може утримувати приводний вал. Викличте евакуатор і дістаньте чекову книжку.

У цій статті ми коротко розібрали, що таке карданний вал, як він працює і коли його потрібно балансувати.

Карданний вал – це механізм, що передає енергію між валами.
Механізм виготовляється з міцної сталі.
Існують різні види валів по цілі застосування, типу та кількості опор.
У разі, якщо ви виявили підозрілі звуки при запалюванні автомобіля, вам варто перевірити справність карданного валу, та при необхідності, збалансувати його.

Сподіваємося, представлена інформація була для вас корисною.