Підвіска автомобіля – складний механізм, що складається з великої кількості деталей і вузлів. Виконує функцію з’єднання коліс з несучою системою автомобіля (кузовом або рамою). Призначена для підвищення плавності ходу, комфортності та безпеки керування автомобілем під час їзди. Система важелів і підвісів сконструйована спеціально таким чином, що при русі по нерівній дорозі – колесо рухається щодо корпусу машини вертикально вгору і вниз, повторюючи рельєф дороги, і дозволяє при цьому рухатися автомобілю прямолінійно.

Що таке втулка підвіски?

Втулка – це деталь в автомобілі, циліндричної форми, з отвором по осі деталі, призначеним для установки та з’єднання деталей. Втулки, в залежності від призначення та конструкції бувають різні: перехідні, з’єднувальні, закріпні, підшипникові.

Виробляються втулки з різних матеріалів:

  • метала;
  • резини;
  • пластика;
  • поліуретану.
производство втулок
Втулки из полиуретана

Втулки підвіски – це деталі механізму підвіски, призначені для з’єднання різних вузлів та деталей між собою. Втулки використовуються для з’єднання більшості рухомих частин підвіски:

  • рульовій тязі;
  • амортізатораx;
  • стабілізаторах поперечної стійкості;
  • кульових опорах;
  • місцях кріплення підвіски до шасі.

Значення втулок підвіски

Втулка – дуже важливий елемент в конструкціях різних вузлів і механізмів транспортного засобу. Особливу важливість вони мають в рульовому управлінні і підвісці. Вони працюють як сайлентблоки, і основною функцією є поглинання шуму і вібрації передається від двигуна і коліс на корпус автомобіля. Втулки захищають від стирання рухливі частини підвіски в місцях їх кріплення і забезпечують стабільне осьовий розташування деталей один щодо одного. Вони є проміжною ланкою між двома обертовими деталями, і є витратним матеріалом. Вони стираються, мнуть, тріскаються і виходять з ладу в першу чергу. І тому вони потребують особливої ​​уваги та періодичної заміни.

З чого зроблені втулки?

Залежно від функцій і сфери застосування втулки мають найрізноманітніші форми, конструкцію, розміри. Різновид і тип безпосередньо залежать від конструктивних особливостей конкретної марки і моделі автомобіля. Втулки, на відміну від сайлентблоков, як правило, не мають металевих оболонок зовні і всередині і виконані з однорідного матеріалу.

Наприклад, втулки стабілізатора поперечної стійкості виконані з гуми, амортизаторів – з поліуретану, а втулки поршнів двигуна бувають зроблені з бронзи. Так само для виробництва використовується полістирол, пластик, підшипникові та перехідні втулки – металеві. Гумові втулки виготовляють методом лиття, з наступною вулканізацією. Для збільшення міцності і надійності гумові втулки підсилюють канавками, бортиками відливами.

Чому втулки виходять з ладу?

Підвіска автомобіля розташовується в нижній частині автомобіля і постійно знаходиться в несприятливій зоні. Бруд, пил, вода, сніг, лід, хімікати з дороги – все це в сукупності з перепадами температур і екстремальними навантаженнями на вузли підвіски при русі створюють умови підвищеного зносу. Пил забивається в щілини, між рухомими деталями, що під дією температур і постійного тертя сприяє прискореному абразивного зносу деталей, особливо втулок. Сіль з дороги роз’їдає гуму, масла та інші рідини впливають на її хімічний склад і властивості, температура впливає на твердість.

Згодом втулки підвіски стираються, тріскаються, осьові отвори зношується, втрачають геометрію осі, гума «дубіє», стає еластичною. В результаті підвіска починає працювати некоректно, що призводить до стуків, биттю, скрипам, що доноситься знизу або від коліс. А згодом, якщо причину не усунути та до поломки окремих вузлів та механізмів. Тому дуже важливо стежити за станом втулок підвіски та вчасно міняти їх, щоб уникнути дорогих ремонтів в майбутньому.

Втулка подвески

Які ознаки того, що втулка потребує заміни? 

Постійний візуальний контроль втулок дозволить вчасно виявити будь-які пошкодження: тріщини, розриви, потертості, порушення геометрії. Однак не завжди є можливість залізти під машину, щоб оглянути всі вузли. Існує кілька чітко визначених ознак, за якими, без візуального огляду можна зрозуміти, що з підвіскою щось не так і скоро можуть виникнути проблеми. Варто врахувати, що несправності різних втулок проявляються по-різному. Однак в цілому ознаки неполадок дуже схожі:

  • незвичайний скрип при розгоні і гальмуванні;
  • брязкіт при русі по нерівній дорозі;
  • нерівномірний і швидкий знос шин;
  • погана реакція автомобіля при повороті керма;
  • металевий звук тертя двох деталей;
  • вібрації при їзді по рівній поверхні.

Чому важливо міняти втулки?

Якщо не звертати уваги на перші ознаки зносу втулок і продовжувати їздити і далі – в результаті це призведе до того, що втулки зовсім вийдуть з ладу, раскрошатся і вилетять. В цьому випадку, що з’єднуються втулкою деталі підвіски почнуть тертися метал про метал. Що в підсумку призведе до кращому випадку до виходу з ладу окремих вузлів підвіски, а в гіршому – під час руху автомобіля до аварії. Обидва варіанти призводять до дорогих ремонтів. Тому важливо міняти недорогі втулки відразу ж при появі перших ознак зносу.

Важливо звернути увагу

При заміні втулок необхідно враховувати наступне:

  1. На автомобіль необхідно ставити втулки строго відповідно до маркою і моделлю втулок, рекомендованих заводом виробником. Для цього існують каталоги запчастин по конкретних марках автомобілів, де можна знайти номенклатурний номер необхідної деталі і по ньому підібрати відповідну запчастину.
  2. Втулки, які застосовуються в автомобілі попарно-симетрично – краще міняти парою.
  3. Перед установкою завжди необхідно перевіряти розміри нової деталі на відповідність замінної.
  4. Міняти втулки необхідно в суворій відповідності з інструкцією по ремонту конкретного автомобіля, рекомендованої заводом-виробником.
  5. Перед установкою нових втулок необхідно ретельно очищати місця посадки втулок від іржі, бруду і залишків старих втулок, а так само добре змащувати. Це продовжить термін служби втулок і деталей підвіски.