Муфта зчеплення – це частина модуля фрикційного зчеплення автомобілів, оснащених механічною коробкою перемикання передач. Вона відповідає за роз’єднання дисків. Дана стаття присвячена конструкції та принципу роботи муфти зчеплення.

Муфта зчеплення

Що являє собою муфта зчеплення

Зчеплення в більшості автомобілів будується на принципі взаємодії натискного і веденого дисків, що відповідають за передачу крутного моменту з двигуна на коробку передач, звідки він направляється до коліс. Щоб розірвати зв’язок дисків, використовується спеціальна муфта.

Призначення муфти зчеплення:

  1. Запобігання передчасного зносу вичавного підшипника.
  2. Переадресація зусилля від гідравлічної або механічної педалі зчеплення на вижимний підшипник і пелюстки кошика зчеплення.
  3. Позиціювання вичавного підшипника в просторі. Завдяки муфті, зберігається прямий кут між ним і пелюстками кошика зчеплення, за рахунок чого тиск розподіляється рівномірно.

З чого складаються муфти зчеплення в різних автомобілях

Всі муфти, використовувані як в сучасних, так і в більш давніх машинах, являють собою циліндричні деталі, що відрізняються лише зовнішніми ознаками, розмірами та розташуванням фіксаційних елементів. У них можна виділити кілька основних частин:

  1. Посадочне місце для вичавного підшипника, який і буде передавати імпульс далі для розриву дисків в процесі роботи педалі.
  2. Завзяті поверхні, які взаємодіють з вилкою зчеплення. Мають підвищений опір зносу.
  3. Розмір отвору. Призначається для розміщення муфти на первинному валу механічної коробки передач, звідки вона може передавати керуючий імпульс на кошик зчеплення.

Спочатку муфти виготовлялися виключно з металу і були чавунними або сталевими. Однак сучасний розвиток композитних матеріалів дозволило полегшити конструкцію і почати використовувати деякі види пластику. Основні відмінності між різними моделями при цьому полягають у розташуванні поверхонь, на які впливає вилка, а також розмірі посадкового місця під підшипник.

Конструкція муфти зчеплення

Конструкційно муфти діляться на кілька типів:

  1. Ті, хто має болтові або шплінтовие системи зчленування з вилкою.
  2. Оснащені циліндричними стрижнями.
  3. Забезпечені просто плоскими майданчиками під вилку без додаткової фіксації.

Останній тип повертається на вихідну позицію після виконання роботи виключно за рахунок зворотного тиску пелюсток кошика. При наявності зчленованого з’єднання з виделкою муфта може відштовхуватися від кошика за допомогою додаткового впливу, що зменшує рівень її зносу. Щоб майданчики, на які впливає вилка, могли прослужити якомога довше, в деяких випадках на них роблять вставки з більш міцного металу.

За принципом монтажу муфти зчеплення можна розділити на:

  1. Ті, хто має зовнішній тип підшипника. Посадочне місце під нього є трубкою, на яку його слід напресовують.
  2. Ті, хто має внутрішній тип підшипника. Посадочне місце має вигляд склянки з діаметром, відповідним для запрессовивания підшипника всередину.

Щоб домогтися максимально ефективної роботи при мінімальному ступені зносу, можуть застосовуватися різноманітні види підшипників: радіально-наполегливі, наполегливі, а також самовідтворюваними.

Як працює муфта зчеплення

Щоб виконувати свою роботу, муфта разом з вижимним підшипником розташовується на первинному валу коробки перемикання передач. Підшипник в свою чергу встановлюється таким чином, щоб перебувати впритул до пелюсток кошика зчеплення. Вилка знаходиться з протилежного боку муфти і може чинити на неї тиск, в результаті чого остання буде переміщатися по валу і передавати імпульс на пелюстки кошика через підшипник.

Під час натискання педалі відбувається вплив на кошик зчеплення, що призводить до розриву зв’язку між натискним і веденим дисками. Крутний момент з двигуна перестає передаватися на КПП і з’являється можливість безпечно перемикнути швидкість. Плавно відводячи педаль назад, водій поєднує між собою диски знову, що відновлює зв’язок двигуна і решті трансмісії.

У стані спокою муфта може або утримувати вижимний підшипник безпосередньо біля пелюсток кошика зчеплення, або відводити його на деяку відстань. Однак в будь-якому випадку впливу на кошик в цей момент не буде, що гарантує максимально жорстке зчеплення дисків і відсутність пробуксовки.

5/5 - (1 vote)